top of page

Cum arata preventia in educatia timpurie?

Updated: Jul 12


Educatorii sunt martori, dar si actori in scenariul de viata al copilului, mai ales in aspecte legate de invatare, iar in anii de gradinita apar primele schite ale acestui scenariu. Termenul de scenariu de viata e din Analiza Tranzactionala si inseamna plan de viata. Acest plan de viata este facut in copilarie si reprezinta cea mai buna strategie de supravietuire a copilului intr-o lume care pare deseori ostila. Un copil mic nu gandeste ca un adult si nici nu resimte emotiile in acelasi fel, iar scenariul se formeaza pe baza modurilor de gandire si simtire specifice copilului.


Experienta mea in educatie din ultimii 11 ani mi-a aratat ca, desi se vorbeste mult despre sanatatea psihica si legatura ei cu experientele timpurii, lipseste o viziune preventiva ce poate fi integrata in procesul educativ. Lipsa acestei viziuni perpetueaza un scenariu cultural bazat pe control, autoritate si conformism. Educatia timpurie fara preventie poate deveni o sursa de scenariu disfunctional.


In Analiza Tranzactionala gasim cadre teoretice si instrumente practice care pot sustine preventia. Asa cum lui Eric Berne, parintele Analizei Tranzactionale, ii placea sa se intrebe “ Ce fac eu in cabinet daca ma numesc analist tranzactional?”, la fel de valoros e sa ne intrebam ca educatori si ca analisti tranzactionali educationali, in special : “Cine sunt eu si ce fac in sala de clasa, in relatie cu copilul?”


Un raspuns cu care rezonez este cel al lui Evelyne Papaux: adoptarea unei pozitii psihologice OK-OK ( pozitie de viata care exprima o viziune sanatoasa asupra sinelui si a celorlati, iar persoana are incredere in propria valoare, recunoaste valoarea celorlati si abordeaza relatiile cu respect, echilibru si empatie ), oferirea de permisiuni si de recunoastere. Permisiunile sunt mesaje, verbale si non-verbale, care sustin dezvoltarea copilului, ii deschid optiuni, il conecteaza cu sine, cu ceilalti si cu lumea. Ele incurajeaza spontaneitatea, intimitatea si constientizarea, facilitand drumul spre autonomie.


Daca ar fi sa ma gandesc la o ierarhie a permisiunilor, eu le gasesc valoroase pe cele asociate Ciclului Dezvoltarii , teoria Pamelei Levine. Sunt mesaje pe care le putem folosi pentru copii, dar si pentru noi insine, acasa, la gradinita si in orice alt context e nevoie. Modelul de dezvoltare al Pamelei Levine nu e unul liniar, ci ciclic, cu atat mai valoros. In el gasim speranta ca putem repara oricand


Pana la 6 ani copilul trece prin etapele de mai jos, iar mesajele care il pot sustine in acea perioada surprind foarte bine un raspuns la nevoile din acea perioada ( uneori nevoile nu sunt corelate cu varsta biologica si asta e o normalitate).


Puterea de “a fi” ( 0 – 6 luni) – temelia existentei noastre, copilul e o “samanta” aflata sub pamant, aduna energie pentru a trece la actiune. La gradinita etapa aceasta se reia in timpul perioadei de adaptare.

  • Ma bucur ca existi!

  • Vrem sa fii aici si vrem sa avem grija de tine!

  • Ai voie sa simti tot ce simti!

  • Locul tau este aici!

  • Poti sa cresti in ritmul tau!

  • Nevoile tale conteaza pentru mine!

  • Ma bucur ca esti exact asa cum esti!


ree

Puterea de “a face” (6 – 18 luni) – lumea simturilor si a actiunii, din samanta apare un lastar, dezvoltarea devine vizibila, e o etapa a actiunii si a explorarii, chiar fara o directie clara.

  • Poti sa-ti folosesti toate simturile in timp ce explorezi!

  • Ai voie sa stii ceea ce stii!

  • Imi face placere sa te vad cum iei initiative, cum te dezvolti si cum inveti!

  • Ne place de tine si cand esti plin de energie, si cand esti linistit!

  • Poti sa explorezi si sa experimentezi, iar eu te voi sustine si te voi proteja!

  • Poti fi curios in legatura cu orice!

  • Poti sa faci lucrurile de cate ori ai nevoie!



Puterea de a gandi (18 luni – 3 ani) – etapa individualizarii, apar frunze, ramuri unice si irepetabile. Se dezvolta constiinta de sine “Eu sunt eu.” Copilul testeaza limitele, spune “nu” si incepe sa isi afirme propria identitate.

  • Poti sa spui “nu” si sa impingi limitele cat ai nevoie!

  • E in regula sa stii ce ai nevoie si sa ceri ajutor!

  • Ma bucur ca incepi sa gandesti cu mintea ta!

  • Poti invata sa gandesti cu mintea ta, iar eu voi gandi cu a mea!

  • Poti fi asa cum esti, iar noi tot te vom iubi!

  • Poti sa gandesti si sa simti in acelasi timp!

  • Este in regula sa fii furios, dar nu te voi lasa sa-ti faci rau tie sau altora!



Puterea identitatii (3-6 ani) – la fel cum o planta se dezvolta in relatie cu mediul, contribuind in acelasi timp la modelarea acestuia, copilul incepe sa se inteleaga pe sine prin relationarea cu ceilalti. Isi da voie sa aiba o viziune proprie asupra lumii, sa fie cine e si sa exploreze ce inseamna sa isi exprime autentic puterea.

  • Poti sa explorezi cine esti si sa afli cine sunt ceilalti!

  • Imi place cine esti!

  • Poti afla consecintele comportamentului tau!

  • Poti fi puternic si poti cere ajutor in acelasi timp!

  • Poti incerca diferite roluri si moduri de a fi puternic!

  • Poti invata sa faci diferenta intre ce este imaginar si ce este adevarat!

  • Toate sentimentele tale sunt in regula cu mine!

 
 
 

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page